Author Archive

Cara Saya Buat Tempat Ayam Bertelur

Dulu saya guna kain buruk untuk sediakan tempat ayam bertelur. Masalahnya ayam ni sebelum dia bertelur dia suka kais-kais dulu untuk sediakan tempat yang selesa. Sudahnya telur-telur yang lain tersorok bawah kain buruk, berterabur. Kain buruk tu pula kotor dengan tahi ayam dan perlu dibasuh. Mencari cara yang lebih baik, saya terfikir untuk gunakan rumput

Semut pun pandai bertani.

Pokok di rumah banyak kerengga? Cuba tengok ada tak benda putih-putih pada pokok tu?   ‘Benda’ putih tu biasanya afid atau koya, serangga yang menghisap cecair pokok. Serangga dalam keluarga Homoptera ini menyerang pelbagai tanaman terutamanya pokok berbuah seperti cili, nona dan rambutan. Buah yang diserang koya menjadi tidak cantik dan hilang nilai pasaran. Pokok

Proses terjadinya anak ayam.

Setiap kali makan ayam atau telur, saya tidak berfikir mana satu yang datang dulu, tapi saya selalu berfikir betapa berkuasanya Allah mencipta seekor ayam. Daripada sebiji telur dengan cecair kuning dan jernih, Allah keluarkan seekor anak ayam yang lengkap daripadanya. Telur yang asalnya cecair ini bertukar menjadi anak ayam yang ada daging, ada tulang, ada

Perbezaan Klon, Hibrid, Varieti dan Kultivar.

Pernah dengar perkataan-perkataan ni? Kita biasanya main taram je guna perkataan ni. Kita sangka maksudnya sama tapi sebenarnya setiap perkataan tu berbeza rupa-rupanya. 1) Klon. Klon ialah pembiakan secara tampang (aseksual). Maksudnya, pokok yang dibiakkan tanpa melibatkan persenyawaan genetik diberi nama klon. Contohnya klon Musang King. Musang King dihasilkan tanpa menggunakan biji benih Musang King

Masalah buah berulat.

Mungkin ramai yang perasan, dalam buah-buahan macam limau, mangga dan cili selalu ada ulat macam dalam gambar ni: Dulu saya tak faham pun apa puncanya dan hanya ‘berserah kepada takdir’. Kalau takda ulat alhamdulillah, kalau berulat pasrah. Sekarang bila dah faham kenapa ada ulat dan macam mana ulat-ulat tu boleh ada, saya tak pasrah lagi. Kita

Pokok Rerama Hijau Penawar Kanser

Pokok Rerama atau nama saintifiknya Christia vespertilionis mula mendapat perhatian dunia apabila para pengamalnya mengalami pelbagai perubahan kesihatan yang menakjubkan. Tumbuhan ini turut dikenali sebagai Daun Kelawar, Butterfly Wing atau Bian Fu Cao (di China). Ia berasal dari rantau Asia dan telah lama digunakan dalam perubatan tradisional di Thailand.   Hasil daripada pengalaman pengguna herba

Cara Buat Perangkap Feromon Kumbang Badak

Dah lama saya nak buat perangkap feromon untuk kumbang badak ni. Bukan ada masalah kumbang sangat pun, saja nak praktik ilmu. Tak puas kalau sekadar tahu teori. Perangkap yang saya nak buat ni berfungsi menangkap kumbang badak (atau dipanggil kumbang tanduk) daripada spesies Oryctes rhinoceros. Spesies kumbang badak ada banyak, yang paling bermasalah dalam ladang

Video: Cara Menyemai Benih Cili

Haa... Hari ni kita sembang pasal menyemai pokok cili daripada benihnya. Silap cara menyemai, frust menonggenglah jawabnya. Ya, menyemai daripada

Cara Tanam Pokok Sirih

Sirih merupakan tumbuhan menjalar yang memanjat batang pokok atau kayu yang ada di sekitarnya. Tergolong dalam keluarga Piperaceae, nama saintifik sirih ialah Piper Betle. Tanaman ini hidup pada iklim tropika dan sesuai ditanam pada tanah yang gembur dan tidak terlalu lembab. Sirih mempunyai banyak manfaat terutamanya dalam perubatan tradisional. Semasa saya kecil, saya pernah melihat

Kompos dan Cara Membuatnya

Kompos ni apa? Dalam bahasa mudah, kompos ialah sejenis baja organik yang diperbuat daripada saki-baki tumbuhan. Kompos membekalkan makanan kepada pokok di samping memperbaiki struktur tanah serta menggalakkan penyerapan air. Humus yang terhasil selepas kompos mereput meningkatkan keupayaan tanah untuk memegang air dan nutrien. Bagaimana kompos dibuat? Kompos dibuat daripada saki-baki tumbuhan seperti jerami padi,