Author Archive

Apa Beza Baja Organik dengan Baja Tak Organik?

Antara perkara yang utama dalam pertanian ialah pembajaan. Baja diberikan kepada pokok untuk membekalkan nutrien-nutrien yang diperlukan oleh pokok seperti Nitrogen, Fosforus, Potassium dan lain-lain. Dengan manjaga pembajaan, pokok-pokok kita dapat hidup subur bak juara dan mengeluarkan hasil yang mampu mengukir senyuman lebar di wajah kita. Hehe. Tentu anda pernah mendengar istilah baja organik kan?

Bagaimana Pokok Getah dan Sawit Dibesarkan daripada Benihnya?

Berikut ialah sedikit ilmu yang dapat saya kutip mengenai nurseri getah dan kelapa sawit, semoga bermanfaat untuk para pembaca ilmutani.com Tapak Semaian Getah Industri getah (Hevea brasiliensis) yang memberikan sumbangan besar terhadap ekonomi negara perlu diberi perhatian agar kita dapat terus menjadi salah satu daripada negara pengeluar getah terbesar dunia. Fokus dalam industri ini ialah

Ilmu Tentang Pokok Kopi

Pagi tadi saya pergi ke ladang kopi. Besar ladang kopi saya. Eh bukan, saya tidak ada ladang kopi. Saya Cuma melawat ladang kopi UPM untuk kelas amali saya. Tempoh kelas ialah 3 jam dan ianya 100% amali di ladang. Sebelum mula buat kerja, kami diberi penerangan serba sedikit oleh Tuan Haji Zaini selaku instruktor kami.

Nak Pilih Racun Rumpai? Baca ini dahulu

Alhamdulillah hari ini dalam makmal saya belajar mengenai racun rumpai. Selama ini tak tahu pun benda-benda ni. Main beli je racun di kedai. Cakap dekat apek tu, “nak beli racun untuk halaman rumah saya”. Lepas tu bancuh secukup rasa, ikut firasat hati. Kalau rumput tak mati, sembur lagi. Habis duit mak saya. Haha. Sebenarnya, saya

Rahsia Penorehan Getah yang Tak Ramai Orang Tahu

Yeay! Seronoknya saya harini. Alhamdulillah, segala puji bagi Allah. Kenapa saya seronok? Sebab harini saya dapat menoreh! Yalah, bukan selalu dapat peluang macam ni. Ni first time saya dapat toreh pokok getah walaupun saya duduk kampung. Maklumlah, menoreh ni bukan boleh sebarang-sebarang. Silap toreh, pokok rosak. Kalau main toreh je pokok orang, silap haribulan kita

Bagaimana Cara yang Betul untuk Membancuh Racun Rumpai?

ernah tak kadang-kadang kita penat meracun, tetapi rumpai (biasanya orang panggil rumput) tak mati-mati? Kalau mati pun, macam segan nak mati. Masih banyak rumpai yang hidup. Pernah kan? Ada banyak faktor yang mempengaruhi keberkesanan racun rumpai. Kali ini saya akan kongsikan satu faktor sahaja, iaitu kalibrasi semburan (orang putih sebut herbicide calibration). Kalibrasi, apa tu?

Apa Beza Rumput dengan Rumpai?

Rumput atau rumpai? Saya percaya ramai yang keliru dengan dua istilah ini. Saya pun sama juga. Dulu, semua semak samun dan belukar saya panggil rumput. Rumpai pula, saya kira ia tiada kaitan dengan daratan di mana rumpai ialah tumbuhan-tumbuhan yang hidup di dalam air. Rupa-rupanya pemahaman saya salah. Jom kita fahami dua istilah ini untuk membantu

Manfaat Kumbang Ladybird untuk Mengawal Perosak

Kenal kumbang comel ini? Kumbang ini (Coccinella sp.) dipanggil Ladybird, Ladybug, Lady Beetle, Lady Fly atau Lady Cock. Ada juga yang panggil Kumbang Kura-kura. Mudah ditemui di kawasan yang ada tanaman terutamanya di kebun belakang rumah anda. Ladybird ‘serang’ kebun anda? Jangan risau, Ladybird sebenarnya sangat baik untuk kebun anda kerana ia merupakan pemangsa yang makan