Umum Archive

Cara Elak Buah dan Bunga Gugur

Larutan baja kalfos baik untuk perkembangan sistem akar, melebat dan berupaya mengelak buah dan bunga dari gugur. Juga membantu pokok untuk menyerap baja. Cara membuat Kalfos Bahan : 1 mangkuk kulit telur/ kulit kerang/kulit siput/kulit udang atau campuran kulit-kulit ini. Hancurkan sederhana halus. 5 mangkuk cuka organik. Boleh guna cuka nipah/beras dll. Cara membuat :

Cara Membuat MOL dan Kegunaannya Kepada Tanaman

Salam semua sahabat. Kali ini saya mengepos cerita tentang MOL. Mari sama sama mentelaah. Pesan saya untuk semua, baca, baca dan baca dulu, baru bertanya. Cikgu kelas dewasa ini juga sudah tulis, edit, edit dan edit sebelum post. Klik pada setiap gambar, ada penerangan tambahan saya sediakan. Semoga kita semua mendapat manfaat dari ilmu yg

Pertanian dari perspektif seorang pelajar

Assalamualaikum dan salam sejahtera warga Ilmutani.com. Salam perkenalan.   Dalam post kali ini saya ingin mengalihkan pandangan warga Ilmutani terhadap suatu isu yang secara tidak langsung berkait dengan pertanian. Bukanlah satu penafian jika saya katakan bahawa sektor pertanian di Malaysia tidak dipandang tinggi berbanding sektor-sektor lain seperti perindustrian dan perkhidmatan. Pengajian dalam bidang pertanian juga

Cara Membiakkan Pokok Melalui Keratan Batang – Tanpa Tanah

Pokok boleh dibiakkan melalui banyak cara, antaranya melalui kaedah keratan batang. Kelebihan kaedah ini ialah, pokok yang dibiakkan lebih cepat membesar berbanding jika menggunakan kaedah semaian benih. Selain itu, pokok yang terhasil kebiasaannya mempunyai ciri-ciri yang sama dengan pokok induk.Sebab itu, kita perlu mengambil keratan batang dari pokok yang sihat dan mempunyai ciri-ciri yang kita

Kompos dan Cara Membuatnya

Kompos ni apa? Dalam bahasa mudah, kompos ialah sejenis baja organik yang diperbuat daripada saki-baki tumbuhan. Kompos membekalkan makanan kepada pokok di samping memperbaiki struktur tanah serta menggalakkan penyerapan air. Humus yang terhasil selepas kompos mereput meningkatkan keupayaan tanah untuk memegang air dan nutrien. Bagaimana kompos dibuat? Kompos dibuat daripada saki-baki tumbuhan seperti jerami padi,

Apa Beza Baja Organik dengan Baja Tak Organik?

Antara perkara yang utama dalam pertanian ialah pembajaan. Baja diberikan kepada pokok untuk membekalkan nutrien-nutrien yang diperlukan oleh pokok seperti Nitrogen, Fosforus, Potassium dan lain-lain. Dengan manjaga pembajaan, pokok-pokok kita dapat hidup subur bak juara dan mengeluarkan hasil yang mampu mengukir senyuman lebar di wajah kita. Hehe. Tentu anda pernah mendengar istilah baja organik kan?

Cara Buat Penggalak Tanaman

Penggalak Tanaman (Plant Booster) memudahkan tanaman menyerap baja. Penggunaan baja boleh diminimakan bila digandingkan dengan penggalak tanaman ini. Sesuai digunakan disemua peringkat tanaman, dari anak pokok hingga berbunga, berbuah, hingga pokok tua. Kalau pokok dah mati tak payah gunalah… Bahan-bahan   Bahan A (kisar halus) 1. 0.5kg pisang 2. 0.5kg nenas 3. 0.5kg betik 4.

Nak Pilih Racun Rumpai? Baca ini dahulu

Alhamdulillah hari ini dalam makmal saya belajar mengenai racun rumpai. Selama ini tak tahu pun benda-benda ni. Main beli je racun di kedai. Cakap dekat apek tu, “nak beli racun untuk halaman rumah saya”. Lepas tu bancuh secukup rasa, ikut firasat hati. Kalau rumput tak mati, sembur lagi. Habis duit mak saya. Haha. Sebenarnya, saya

Bagaimana Cara yang Betul untuk Membancuh Racun Rumpai?

ernah tak kadang-kadang kita penat meracun, tetapi rumpai (biasanya orang panggil rumput) tak mati-mati? Kalau mati pun, macam segan nak mati. Masih banyak rumpai yang hidup. Pernah kan? Ada banyak faktor yang mempengaruhi keberkesanan racun rumpai. Kali ini saya akan kongsikan satu faktor sahaja, iaitu kalibrasi semburan (orang putih sebut herbicide calibration). Kalibrasi, apa tu?

Apa Beza Rumput dengan Rumpai?

Rumput atau rumpai? Saya percaya ramai yang keliru dengan dua istilah ini. Saya pun sama juga. Dulu, semua semak samun dan belukar saya panggil rumput. Rumpai pula, saya kira ia tiada kaitan dengan daratan di mana rumpai ialah tumbuhan-tumbuhan yang hidup di dalam air. Rupa-rupanya pemahaman saya salah. Jom kita fahami dua istilah ini untuk membantu